خانه تاریخی کلبادی

 به دلیل قرار گیری در کنار دریا و دل جنگل و کوه ازطبیعت و آب وهوای بی نظیری برخوردار است و دراین شهر جاذبه های طبیعی فراوانی وجود دارد که علت اصلی سفر بسیاری از مسافران این خطه می باشد. اما علاوه بر جاذبه های طبیعی در ساری بناهای تاریخی با شکوه و ارزشمندی نیز وجود دارد که قدمتی دیرینه دارند و نشان دهنده تاریخ و تمدن این سرزمین هستند. از جمله این بناها می توان به عمارت زیبای کلبادی واقع در مرکز ساری اشاره نمود که مانند الماسی درخشان در دل شهر سرسبز ساری می باشد. اگر می خواهید با این جاذبه تاریخی ارزشمند بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

خانه کلبادی ساری - سایت گردشگری ایران

تاریخچه

خانه تاریخی کلبادی از بناهای تاریخی ساری است که قدمت آن به زمان قاجاریه باز می گردد. این بنا در دوره قاجار به دستور سردار جلیل که از فرمانده هان ارتش آن زمان بود ساخته شد و چون پسرش امیر نام داشت، نام این عمارت با شکوه را امیریه انتخاب کرد. اما پسرش در سنین جوانی فوت کرد و خانه به فرزند او منوچهرخان اهدا گردید. منوچهرخان کلبادی از اشخاص محبوب و تاثیر گذار ساری بود و مدتی در سمت نمایندگی مردم ساری در مجلس شورای ملی  خدمت رسانی می کرد. وی سال های زیادی در این عمارت زیبا زندگی می کرد تا اینکه در سال 1362 از دنیا رفت. مدتی پس از این اتفاق یعنی در سال 1370 خانه کلبادی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپرده شد و در حال حاضر نیز همچنان در اختیار این سازمان قرار دارد. در سال 1388 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ساری تصمیم گرفت که خانه تاریخی کلبادی را به موزه مردم شناسی و باستان شناسی تبدیل کند تا عموم مردم بتوانند این اثر تاریخی زیبا را از نزدیک تماشا کنند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

سبک معماری به کار رفته در ساخت این بنا نیز همانند سایر بناهای تاریخی ساخته شده در دوره قاجاریه است و از مصالحی مانند چوب، آسفالت و آجر استفاده کرده اند. خانه کلبادی ها دارای دو قسمت بیرونی و درونی است و پشت بامی سفالی دارد. ساختمان عمارت از دو طبقه مستطیلی به همراه یک زیر زمین تشکیل شده است. این زیر زمین در گذشته به عنوان یخچال مورد استفاده قرار می گرفت و دو طبقه دیگر نیز از اتاق ها و بخش های شاه نشین و باشکوهی تشکیل شده اند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند. در هریک از طبقات راه پله و اتاق هایی در دو طرف شاه نشین قرار گرفته اند که جذابیت خاصی به آن بخشیده اند. برای تزئین خانه کلبادی از کاشی کاری های ظریف و زیبا و همچنین شیشه های رنگارنگ در بخش های مختلف بنا استفاده شده است.

در هنگام ورود به عمارت کلبادی ها  پنجره های متفاوتی که در طبقه اول و دوم وجود دارد مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می گیرد و علت این تفاوت تغییر پنجره ها در مرمت و بازسازی بنا است.  برای راه یافتن به طبقه دوم ساختمان باید از راه پله هایی که در قسمت شمالی ساختمان وجود دارد استفاده نمایید.  قسمت بیرونی خانه در بخش سمت چپ ورودی ساختمان اصلی قرار گرفته است و از حیاط و اتاق کوچکی تشکیل شده است. اگر به سمت دیگر حیاط بروید مسیری وجود دارد که در انتها  به قسمت حیاط اندرونی منتهی می گردد.


https://mrbilit.com/mag/kolbadi-historical-house/

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با کشور صربستان، کشوری با طبیعت بکر

فهرست جاذبه‌های گردشگری در رم

شبکه بی سیم AD-HOC چیست؟